Page 105 - istorie_VI
P. 105
APLICAȚII
I. Realizează corespondența între conținutul reformelor și legile adoptate:
REFORME LEGI ADOPTATE
1. învățământul primar gratuit și a. Legea secularizării averilor
obligatoriu mânăstirești
2. sistem juridic modern b. Legea rurală
3. emanciparea și împroprietărirea
clăcașilor c. Legea instrucțiuni publice
4. trecerea averilor mănăstirilor în- d. Codul Civil, Codul Penal
chinate în proprietatea statului
II. Citește cu atenție sursele A și B și răspunde la următoarele cerințe.
Sursa A: Dorințele românilor expri- Sursa B: Prevederile Convenției de
mate în Rezoluțiile Adunărilor ad-hoc la Paris (7 august 1858) referitoare la
de la Iași și București, octombrie 1857 organizarea spațiului românesc Elena Cuza (1825–1909), cu-
noscută mai ales ca Elena Doam-
„2. Unirea Principatelor într-un sin- „1. Noul stat urma să se numească Prin- na, soția lui Al. I. Cuza.
gur stat sub numele de «România» cipatele Unite ale Moldovei și Valahiei,
3. Prinț străin cu moștenirea tronu- autonom sub suzeranitate otomană și
lui, ales dintr-o dinastie domnitoare garanție colectivă europeană
a Europei [...] 2. Domnul trebuia să fie ales pe viață JOC DE ROL
5. Puterea legiuitoare încredințată dintre pământeni
unei obștești Adunări, în care să fie 3. Separația puterilor în stat: puterea
reprezentate toate puterile nației.” executivă aparținea Domnului...” Citiți povestirile lui Ion
(Bogdan Murgescu, Istoria (Eleodor Focșăneanu, Istoria Creangă: Moș Ion Roată și Unirea
României în texte) constituțională a României) și Moș Ion Roată și Vodă Cuza.
Sub îndrumarea profesorului,
1. Precizează denumirea noului stat, menționată în sursa A, respectiv sursa B. interpretați dialogurile, asumân-
2. Pe baza surselor A și B, menționează o asemănare și două deosebiri între du-vă rolul personajelor implica-
prevederile celor două documente. te, într-o mică scenetă istorică.
3. Alcătuiește un eseu de 5 minute în care să subliniezi cum au îndeplinit Cereți părerea colegilor „specta-
românii obiectivul unirii solicitat în Rezoluțiile Adunărilor ad-hoc. tori” și exprimați impresiile legate
de asumarea rolului.
III. Citește sursa C și rezolvă cerințele:
Sursa C. „Începuturile domniei au fost anevoioase, dom- 1. Precizează secolul în care se desfășoară eve-
nul fiind obligat să facă naveta între Iași și București și să nimentele.
folosească două guverne. Abia la sfârșitul anului 1861, Poar- 2. Transcrie în caiet din text două cauze pentru
ta, urmată de celelalte puteri garante, a recunoscut unirea care Cuza dorea să realizeze unirea politico-
politico-administrativă a Principatelor pe timpul domniei administrativă.
lui Cuza, care a anunțat izbânda la 11 decembrie. Ea s-a ma- 3. Menționează două urmări ale recunoașterii
terializat prin crearea unui singur Guvern (22 ianuarie) și a Unirii de către Poartă și puterile garante.
unui singur Parlament, deschis la 24 ianuarie la București, 4. Exprimă o opinie în legătură cu necesitatea
devenit capitala țării.” realizării unificării depline, pentru care dom-
(Florin Constantiniu, O istorie sinceră a poporului român) nitorul a făcut aceste demersuri.
103

