Page 105 - istorie_VI
P. 105

APLICAȚII


       I. Realizează corespondența între conținutul reformelor și legile adoptate:


                    REFORME                          LEGI ADOPTATE

        1. învățământul primar gratuit și   a. Legea secularizării averilor
        obligatoriu                        mânăstirești
        2. sistem juridic modern           b. Legea rurală
        3. emanciparea și împroprietărirea
        clăcașilor                         c.  Legea instrucțiuni publice
        4. trecerea averilor mănăstirilor în-  d. Codul Civil, Codul Penal
        chinate în proprietatea statului


       II. Citește cu atenție sursele A și B și răspunde la următoarele cerințe.

        Sursa A:  Dorințele  românilor  expri- Sursa B:  Prevederile  Convenției  de
        mate în Rezoluțiile Adunărilor ad-hoc  la  Paris  (7  august  1858)  referitoare  la
        de la Iași și București, octombrie 1857 organizarea spațiului românesc      œ Elena Cuza (1825–1909), cu-
                                                                                 noscută mai ales ca Elena Doam-
        „2. Unirea Principatelor într-un sin-  „1. Noul stat urma să se numească Prin-  na, soția lui Al. I. Cuza.
        gur stat sub numele de «România»  cipatele Unite ale Moldovei și Valahiei,
        3. Prinț străin cu moștenirea tronu-  autonom  sub  suzeranitate  otomană  și
        lui, ales dintr-o dinastie domnitoare  garanție colectivă europeană
        a Europei [...]                  2. Domnul trebuia să fie ales pe viață        JOC DE ROL
        5.  Puterea  legiuitoare  încredințată  dintre pământeni
        unei obștești Adunări, în care să fie  3.  Separația  puterilor  în  stat:  puterea
        reprezentate toate puterile nației.”  executivă aparținea Domnului...”      Citiți  povestirile  lui  Ion
                (Bogdan Murgescu, Istoria          (Eleodor Focșăneanu, Istoria   Creangă: Moș Ion Roată și Unirea
                       României în texte)          constituțională a României)   și Moș Ion Roată și Vodă Cuza.
                                                                                 Sub  îndrumarea  profesorului,
       1.  Precizează denumirea noului stat, menționată în sursa A, respectiv sursa B.  interpretați dialogurile, asumân-
       2.  Pe baza surselor A și B, menționează o asemănare și două deosebiri între   du-vă rolul personajelor implica-
          prevederile celor două documente.                                      te, într-o mică scenetă istorică.
       3.  Alcătuiește un eseu de 5 minute în care să subliniezi cum au îndeplinit   Cereți părerea colegilor „specta-
          românii obiectivul unirii solicitat în Rezoluțiile Adunărilor ad-hoc.  tori” și exprimați impresiile legate
                                                                                 de asumarea rolului.




           III. Citește sursa C și rezolvă cerințele:
           Sursa C. „Începuturile domniei au fost anevoioase, dom-  1.  Precizează secolul în care se desfășoară eve-
         nul fiind obligat să facă naveta între Iași și București și să   nimentele.
         folosească două guverne. Abia la sfârșitul anului 1861, Poar-  2.  Transcrie în caiet din text două cauze pentru
         ta, urmată de celelalte puteri garante, a recunoscut unirea   care Cuza dorea să realizeze unirea politico-
         politico-administrativă a Principatelor pe timpul domniei   administrativă.
         lui Cuza, care a anunțat izbânda la 11 decembrie. Ea s-a ma-  3.  Menționează două urmări ale recunoașterii
         terializat prin crearea unui singur Guvern (22 ianuarie) și a   Unirii de către Poartă și puterile garante.
         unui singur Parlament, deschis la 24 ianuarie la București,   4.  Exprimă o opinie în legătură cu necesitatea
         devenit capitala țării.”                                    realizării unificării depline, pentru care dom-
           (Florin Constantiniu, O istorie sinceră a poporului român)  nitorul a făcut aceste demersuri.


                                                                                                            103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110