Page 13 - biologie_VI
P. 13

I    ORGANISMUL – UN TOT UNITAR              11



                 Observă și identifică!

              1. Enumeră părțile componente ale plantei din imaginea de mai jos.

              2. Identifică organele incluse în cele două categorii de sisteme prezentate.


              3. Amintește-ți funcțiile îndeplinite de fiecare organ identificat.
                                             Organe de înmulțire:
                                             floare, fruct, sămânță

                                                                           Organ = grupare de țesuturi
                                                                           care, împreună, îndeplinesc o
                                          Sisteme de organe = gru-         anumită funcție.
                                          pări de organe care îndepli-
                                          nesc împreună o anumită
                                          funcție a organismului.          Țesut = grupare de celule cu
                                                                           aceeași formă, structură și
                                                                           funcție.


                                                                           Celulă = unitatea structurală
                                                                           și funcțională a organismului.
                                              Organe vegetative:
                                           rădăcină, tulpină, frunză

                                                                                          Biologia altfel
              Organele vegetative ale unei plante sunt: rădăcina (rol în fixarea

                                                                                  Identifică  planta  (citește  prima  li-

           plantei în sol și în absorbția apei și a sărurilor minerale), tulpina (rol de   teră  a  fiecărui  vers  de  sus  în  jos)  și

           susținere și în transportul sevelor prin corpul plantei) și frunza (rol în   organele  plantei  (notate  cu  cifre)  des-
           fotosinteză, respirație, transpirație). Acestea îndeplinesc funcțiile de nu-  crise în versuri.
           triție ale plantei (de hrănire, de circulație, de respirație, de excreție), dar   In pământ m-adăpostesc/

           asigură şi funcția de relație (de legătură cu mediul).                planta-ntreagă o fixez. (1.)
                                                                                 Rădăcină deși par, tulpină
              Organele de reproducere (de înmulțire) sunt: floarea, fructul și să-  eu mă declar/din mine noi

           mânța. Acestea au rol în producerea urmașilor, deci în înmulțire.     plante-apar. (2.)
                                                                                 Indigo, albastru, roz/
                 Reţine!                                                         uneori, galben sau mov. (5.)
                                                                                 Sprijin și suport/
               Organismele vii sunt alcătuite din unități simple, numite celule,   pentru tot ce port. (3.)

            componentele ierarhice superioare fiind țesuturile, organele și siste-  Inspre înalt mă îndrept/

            mele de organe. O plantă cu flori este alcătuită din organe: vegeta-  lumina să folosesc/
                                                                                 hrana să o pregătesc. (4.).
            tive (rădăcina, tulpina și frunza) și de înmulțire (floarea, fructul și   (denumirea plantei este la

            sămânța).                                                            plural!)
                 Exerciţii și aplicaţii practice


               A. Alegere simplă
             1. Ierarhizarea corectă a componentelor unui organism este:                  2. Organ vegetativ este:
            a. celulă, organ, țesut, sistem de organe;    c. celulă, țesut, organ, sisteme de organe;    a. fl oarea;      c. frunza;
            b. organ, celulă, țesut, sistem de organe;   d. celulă, organ, țesut, sisteme de organe.    b. fructul;      d. sămânța.
              B. Completează noțiunile care lipsesc din schema următoare:

                       Organism pluricelular   Sisteme de  ..............   . . . . . . . . . . . . . .   . . . . . . . . . . . . . .  Celulă
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18