Page 107 - fizica_VI
P. 107
UNITATEA 4 Fenomene electrice și magnetice 105
Norme de protecție împotriva
electrocutării în laboratorul de fizică
▶ Nu conecta aparatele electrice dacă lipsește fișa!
▶ Nu utiliza conductori neizolați sau montați neregulamentar
(improvizații electrice)! Pentru conectarea aparatelor se vor uti-
liza numai circuite electrice standardizate. Cușca Faraday
▶ Nu conecta mai multe aparate electrice la o singură priză fără să
consulți profesorul! ▶ Husa Faraday este un tip de
▶ Nu folosi aparatele la care se observă scântei sau scurtcircuite! cușcă Faraday fabricată dintr-o
țesătură metalică flexibilă, folo-
▶ Nu manipula cu mâinile libere, neprotejate cu mănuși electroizo- sită pentru securizarea datelor de
lante, aparatele și instalațiile electrice aflate sub tensiune! pe dispozitivele electronice fără fir
▶ Nu alimenta un circuit electric dacă nu a fost verificat de profesor! (wireless).
▶ Nu distrage atenția unei persoane în timpul unei manevre elec-
trice și nu te lăsa antrenat în discuții!
▶ Atunci când lucrezi cu tensiuni mai mari de 24 V, evită atingerea
circuitului fără protecție, precum și orice contact simultan cu pie-
sele metalice și pământul!
▶ Nu uita că unele circuite electrice funcționează la temperaturi
de lucru foarte mari. Lasă-le să se răcească înainte de a le atinge!
▶ După durata de viață, bateriile
se clasifică în primare (cele nereîn-
Reciclează și tu! cărcabile, ale căror substanțe chi-
mice din interior se uzează: saline,
Colectează separat bateriile uzate și pune-le în reci- alcaline și litiu) și secundare (cele
pientele speciale pentru colectare pe care le vei găsi reîncărcabile sau acumulatori:
la intrarea în marile magazine. nichel cadmiu, litiu-ion).
Multe baterii conțin metale grele, precum mercur,
nichel, cadmiu și plumb, dar și acizi; toate aces- Aplică cele învăţate!
tea pot afecta grav solul și pânza freatică, mer-
curul fiind considerat atât de toxic, încât utili- 1 Activitate în perechi: Avertizare şi
zarea lui în baterii a fost interzisă aproape în protecţie
Alege împreună cu un coleg o
toată lumea. situație prezentată în lecție și rea-
Evită contactul cu bateriile deteriorate sau lizați un afiș prin care să informați
care curg. În cazul în care totuși intri în contact oamenii asupra acestor elemente.
Include afișul în portofoliu.
cu acestea, spală-te pe mâini și clătește-te cu Aveți în vedere: caracteristicile
multă apă. fenomenului; modul de avertizare;
Reține! Aproape toate tipurile de baterii pot modul și locul de producere; măsu-
fi integral reciclate, scopul principal fiind evita- rile de protecție posibile.
rea poluării și recuperarea materialelor folosite. 2 Redactează un eseu cu tema „Nor-
me de protecție împotriva electrocu-
⚫ Ne jucăm! Construiește un robot din elemente tării!”, în care să răspunzi la următoa-
reciclabile. rele întrebări:
a) Ce am făcut în această lecție?
b) Care a fost scopul?
Verifică dacă ai înţeles!
c) Ce am învățat?
d) La ce îmi va folosi ceea ce am
1 Enumeră trei norme de protecție împotriva electrocutării din cauze învățat?
e) Cum m-am simțit în timpul activi-
naturale. tăților/ce dificultăți am întâmpinat?
2 Precizează care este rolul siguranței fuzibile într-un circuit electric. Eseul trebuie să reflecte activita-
tea ta în cadrul acestei ore de fizică.