Page 27 - fizica_VI
P. 27

UNITATEA 1    Concepte de bază în fizică       25




            B. Determinarea indirectă a volumului

                  Experimentează!
               1. Volumul unui cub
               ⚫ Vei folosi: un corp cubic (metalic), o riglă, un cilindru gradat
            cu apă.
               ⚫ Ce ai de făcut?
               Determină volumul cubului! Prin metoda directă, scufundă cubul
            în cilindrul gradat ce conține apă și măsoară cu cât a crescut volu-
            mul. Prin metoda indirectă, măsoară latura l a cubului și calculează   Fig. 4 - Determinarea indirectă și
                                                                                    directă a volumului cubului
            cubul acestei valori, adică l . Care sunt principalele deosebiri dintre
                                      3
            cele două metode? Fă mai multe determinări. Elaborează un tabel
            cu date, pentru fiecare dintre acestea.                                 V =  4πR 3         l   l
               ⚫ Ce constați?                                                           R 3                  l
               Metoda directă și metoda indirectă depind de cât de bine citim                        V = l 3
            gradațiile pe instrumentele de măsură.                                   π = 3,14
               2. Investigație „3D”
               ⚫ Vei folosi: sala de clasă, o ruletă.                                   L        l   h   A b
               ⚫ Ce ai de făcut?                                                 h    V = L ⋅ l ⋅ h   V = A  ⋅ h
               Volumul apei din bazinul unei piscine este de 9 600 L. Compară                             b
            volumul de aer din clasa ta cu volumul apei din piscină. Înregistrează
            datele valorilor măsurate de echipa ta într-un tabel (fig.6). Notează   Fig. 5 - Volumele unor corpuri
                                                                                        de formă regulată
            posibilele surse de erori.
               ⚫ Ce constați?
                                                                                             h
                                                                                                    V m   ΔV  ΔV m
                                                                                                 V
                                                                                 Nr.
                                                                                     L
                                                                                         l
               Pentru a compara volumele celor două corpuri trebuie efectuate,   măs. (m) (m) (m) (m ) (m ) (m ) (m )
                                                                                                             3
                                                                                                  3
                                                                                                     3
                                                                                                         3
            în primul rând, măsurători pentru cele 3 dimensiuni ale clasei: lun-  1
            gime L, lățime l și înălțime h, iar apoi se calculează volumul cu formula   2
            cunoscută pentru paralelipiped din geometrie. În cele din urmă, cele   3 Fig. 6 - Tabel măsuri volum aer
            două volume (sala de clasă și piscina) trebuie să fie aduse la aceeași          din clasă
            unitate de măsură, L (litrul) sau m  (metrul cub), pentru a fi comparate.
                                           3
                  Reţine!                                                              Aplică cele învăţate!
               ✓ Volumul corpurilor regulate se poate determina experimental
                                                                                   Ai determinat volumul sălii tale de
            prin măsurarea dimensiunilor corespunzătoare, iar apoi, prin formu-  clasă. Ce diametru ar avea aceasta,
            lele cunoscute de la geometrie (fig.5).                             dacă ar avea formă cilindrică, aceeași
                                                                                lungime și același volum? De ce crezi
                  Verifică dacă ai înţeles!                                     că modulele stației spațiale au formă
                                                                                cilindrică? Citește codul QR pentru a
                                                                                înțelege cât de important este spa-
               Care este mărimea fizică pe care ar                              țiul în microgravitație. Proiectează
            trebui să o măsori, pentru a calcula                                propria sală de clasă pentru viața
            volumul cupolei unei stații meteo                                   în microgravita-
            radar?                                                              ție (folosește și
                                                                                tavanul)!.  Ata-
                                                                                șează  proiec-
                                                                                tul portofoliului
                                                                                personal!
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32