Page 101 - biologie_VI
P. 101
II FUNCȚIILE DE NUTRIȚIE ÎN LUMEA VIE 99
Deoarece substan e trec pasiv dintr-o solu ie în care se află în cantita-
te mai mare, într-o solu ie în care cantitatea lor este mai mică, organis- Spune-ţi părerea!
mele au dezvoltat mecanisme de excre ie active, care ac ionează invers De ce atunci când mâncăm sărat,
decât cele pasive i care le ajută să î i păstreze echilibrul compozi iei senzația de sete este mai puternică?
mediului intern. Medicii avertizează asupra consumului
Pe tii de apă dulce produc urină foarte diluată, deoarece apa pătrun- exagerat de sare. Care este explicația?
de permanent în corpul lor, iar sărurile sunt preluate activ din mediu, pe
când pe tii de apă sărată conservă apa în organism, iar sărurile sunt
eliminate activ, de aceea urina este în cantitate mică i bogată în săruri. Compară!
În apă, amfibienii produc urină diluată, iar pe uscat, elimină o canti- Identifică pe imaginea de mai jos
tate redusă de urină pentru a preveni deshidratarea. organele sistemului excretor la păsări,
Reptilele din medii aride i păsările au nefroni adapta i pentru re- marcate cu verde. Documenteză-te și
inerea apei în corp. Substan ele nefolositoare din urină se elimină sub identifică diferențele între sistemul ex-
cretor al omului și cel al păsărilor. For-
formă semisolidă, împreună cu materiile fecale. mulează o explicație.
i mamiferele din zonele aride produc urină concentrată.
esofag
Reţine! trahee
plămâni
În func ie de mediul de via ă, organismele au diferite adaptări ale ficat
pipotă
procesului de excre ie. Plantele î i modifică forma i structura frun- gu ă pancreas
zelor. Animalele elimină mai multă sau mai pu ină urină, astfel încât inimă ovar
să- i păstreze o compozi ie constantă a mediului intern. Prezen a intestine
unor rinichi foarte eficien i, care re in apă, de exemplu, permite verte- rinichi
bratelor să locuiască în regiunile aride. oviduct ureter
cloacă
Exerciţii și aplicaţii practice
A. Completează spa iile libere cu no iunile corespunzătoare.
Pe tii marini re in …………………. i elimină …………………, iar cei de c.
apă dulce re in ………………… i elimină ………………….. . a. 4.
B. Completează, pe caiet, denumirile indicate prin litere i cifre în
imaginea alăturată. Explică legătură acestora cu transpira ia la plante, b.
după modelul: 5.
1. i 2. – esut asimilator. 1.
3. ______________________ 2. 3.
4. _____________________ 6. 9. 9.
5. _____________________ 7. 8. 8.
a. teaca frunzei, b. pe iolul (codi a), c. _________________ 5. 5. 5.
1. 1.
1.
C. Notează, pe caiet, denumirea componentelor sistemului excre-
pe caiet, denumirea componentelor sistemului excre-
tor din imaginea alăturată i a altor componente observate, dar care nu
tor din imaginea alăturată i a altor componente observate, dar care nu
apar in sistemului excretor, după modelul:
1. rinichi 6. ________________ 2.
2. ______________ 7. _________________
3. ______________ 8. artera renală
4. ______________ 9. _________________ 3.
5. glanda suprarenală
4.

