Page 5 - fizica_VI
P. 5
3
Cuvânt-înainte
Predarea fizicii este astăzi o provocare, ce poartă cu ea un paradox. Pe de o
parte, fizica pare ușor de predat, deoarece se referă direct la fenomenele natu-
rale din jur, în care copiii au deja o intuiție și un interes natural. Pe de altă parte,
cunoștințele acumulate de fizică sunt atât de multe, încât numai o mică parte
dintre ele ajung să fie predate. În plus, acestea se îmbină cu limbajul complex
al matematicii, care nu este nativ copiilor și care trebuie învățat într-un mod
sistematic.
La această provocare, manualul de față răspunde printr-o metodă de predare
specifică științelor experimentale: metoda investigației. Elevii sunt încurajați să
urmeze, prin structura cărții, un set de pași care se pliază ușor pe structura lor
mentală: observații, întrebări proprii, experimente făcute de ei, concluzii trase
din experimente și exemple de aplicare a celor învățate. În acest fel, cunoștin-
țele sunt acumulate într-un mod mai natural, prin contact direct cu fenome-
nele investigate.
Fiind primul manual dedicat în exclusivitate fizicii cu care elevii se întâlnesc,
acesta nu insistă pe tot bagajul matematic necesar fenomenelor. În schimb,
introduce, prin metoda investigației, aparatele și unitățile de măsură specifice
diverselor fenomene, folosind cunoștințe de matematică minime, precum și
exerciții și teste de evaluare care să le sedimenteze.
Interesul elevilor este stimulat să treacă dincolo de ceea ce se găsește în
manual. Pe tot parcursul lucrării, ei sunt încurajați și îndrumați să facă experi-
mente asemănătoare, să descopere în jurul lor fenomene similare cu cele dis-
cutate la lecție și să dea explicații la cele observate. Prin exemple special alese,
le este stimulată curiozitatea de se întreba ei înșiși care ar putea fi explicația
diverselor fenomene.
Sperăm că acest manual va contribui în acest fel la dezvoltarea capacității
elevilor de a înțelege lumea din jur, de a-și pune întrebări și de a căuta singuri
răspunsuri, cu alte cuvinte, de a-și dezvolta o gândire critică, atât de necesară
nu numai societății vitoare din care vor face parte, dar și propriilor căutări.
Autorii