Page 8 - fizica_VI
P. 8
6
Ghid de utilizare a manualului
Manualul propune elevului o structură în 5 unități, care respectă conținuturile prevăzute de programa șco-
lară. Fiecare lecție debutează cu rubrica „Ai observat că?” – cu fraze care să-l familiarizeze cu conținutul, dar
fără explicații. „Ce crezi?” încearcă să provoace elevul să afle cât mai multe despre subiectul care urmează.
Prima încercare de descoperire începe prin „Experimentează!”, care-l va ajuta, dirijat, să-și folosească activ
cunoștințele pentru a investiga, observa, compara și formula propriile concluzii. Următoarea etapă, „Reține”, îl
va ghida pe elev spre adevărul științific, explicarea conceptelor, oferirea definițiilor și a termenilor noi. Pentru
a-l determina să-și descopere înțelegerea, „Verifică dacă ai înțeles!” oferă la sfârșitul fiecărei lecții exerciții
de dificultate scăzută. Pentru a-l încuraja să-și aplice noua înțelegere a conceptelor, prin „Aplică ce ai învă-
țat!” elevul va putea efectua investigații suplimentare; practic, i se oferă oportunități de a integra știința în
alte domenii de conținut. Curiozitățile scurte și interesante de la „Știați că” pot presăra elevului bucuria de a
intra în lumea aplicațiilor științei în tehnologie sau în viața de zi cu zi.
Titlul lecției
48 Fenomene mecanice UNITATEA 2
Termeni cheie Densitatea corpurilor, unitate
Termeni cheie
⚫ densitate de măsură. Determinarea densităţii
⚫ densimetru
Prezintă noțiunile noi Ai observat că?
introduse în lecție ⚫ Un corp cu volum mare, cum este balonul, poate avea o masă mică.
⚫ Un corp cu volum mic, cum este un șurub, poate avea o masă
mare.
⚫ Uleiul plutește la suprafața apei, iar mierea se scufundă.
Ai observat că?
Ce crezi?
Fig. 1 – Trunchiuri de copaci plutind
De ce un buștean de 100 de kilograme plutește pe apă și o piatră
Ai remarcat în jurul tău de 100 de grame se scufundă?
fenomene/probleme la care Fig. 2 – Vas Experimentează!
ai meditat și te determină să cu lichide de
densități diferite
gândești? 1. Ghicește ce ai în cutie!
⚫ Vei folosi: 5 cutii de chibrituri, orez, agrafe de birou, vată, făină.
⚫ Ce ai de făcut?
Amintește-ți Umple cutiile de chibrituri cu materialele enumerate mai sus.
Ce crezi? ⚫ Masa este proporțională cu Roagă un coleg să ghicească ce este în cutii, ținându-le în mână.
cantitatea de substanță dintr-un Apoi, așază-le, pe rând, pe talerul unei balanțe. Măsoară masa în
corp și se măsoară cu balanța. fiecare caz.
⚫ Volumul este o mărime care
Exprimă-ți o părere! indică spațiul ocupat de un corp. El ⚫ Ce constați?
se determină, în general, măsurân- Volumele corpurilor sunt aceleași. Masele corpurilor sunt diferite.
du-i dimensiunile. ⚫ Cum explici?
În același volum al cutiei pot fi „îndesate" mai multe sau mai
puține lucruri.
Aminteşte-ţi Știai că? 2. Fluide care se separă
▶ Cel mai dens element natural ⚫ Vei folosi: vase gradate, ulei, apă, balanță sau cântar electronic.
Îți vei reaminti noțiuni pe care de pe pământ este OSMIU, care are ⚫ Ce ai de făcut?
densitatea de 23 000 kg/m 3 .
Cântărește cele două vase gradate. Pune într-unul apă, iar în celă-
le-ai studiat în anii anteriori ▶ Unele dintre cele mai mari den- lalt ulei, astfel încât volumele celor două fluide să fie egale, apoi cân-
sități din Univers se găsesc în ste-
sau în lecțiile anterioare. lele neutronice. Aici, o singură lin- tărește fiecare vas. Scade masa vaselor și, astfel, află masele de ulei
și de apă. Citește volumul fluidelor din vase. Calculează raportul din-
gură de material stelar are o masă
de zece milioane de tone! tre masă și volum (m/V) atât pentru apă, cât și pentru ulei. Toarnă
ambele fluide în același vas.
⚫ Ce constați?
Experimentează! După ce sunt aduse împreună, uleiul plutește deasupra apei.
⚫ Cum explici?
Raportul dintre masă și volum este mai mic pentru ulei decât
Vei realiza activități practice pentru apă. Uleiul este mai puțin dens decât apa și plutește dea -
pentru a verifica o lege sau un supra ei.
fenomen fizic