Page 9 - matematica_I
P. 9

RECAPITULARE              EVALUARE
                    1. Completează spaţiile libere:  1. Rezolvă şi verifică prin operaţia inversă:
                     • forme de energie –  ___________ , __________ şi _________ .  32 – 16 =  60 – 17 =  58 – 39 =
                     • surse de energie   inepuizabile  _________  44 – 19 =  90 – 13 =  71 – 15 =
                                 __________
                                 __________   2. Află:
                            epuizabile   __________  a) numărul cu 23 mai mic decât 62;
                                 __________   b) diferenţa numerelor 70 şi 48;
                                              c) cu cât este mai mare numărul 54 decât numărul 36.
                    2. Rezolvă şi efectuează proba prin operaţia inversă:
                     • 56 – 27 =   • 72 – 54 =    • 80 – 61 =    • 93 – 9 =  3. Calculează şi compară, folosind semnele <, >, = :
                                                        AL
                                                       V
                                                      E
                                                                     (
                                                                  Ă
                                                                               EVALUARE FINALĂ (2)
                                                                    1
                                                               FINAL
                                                         U
                                                           ARE
                                                          b) 74 – 65
                                                               51 – 17
                    3. Află:                  a) 62 – 33    80 – 6 RECAPITULARE FINALĂ  )  3. Se dau numerele 54 şi 32.
                                                                              a) Află suma numerelor.
                     a) diferenţa numerelor impare scrise      c) 93 – 54    48 – 9   b) Calculează diferenţa numerelor.
                    pe trifoi;                      1. Uneşte punctele şi vei descoperi un organ major.  c) Cu cât este mai mică diferenţa numerelor decât suma lor?
                                                       er
                                                        cuieşt
                                                      Î
                                                          e:
                                                       nc
                                                                               1. Ordonează:
                                                      1.
                     b) cu cât este mai mare 83 decât 6;  4. La un concurs sportiv au participat 82 de copii:  44 au jucat fotbal,   • crescător, numerele:  75;  21;  7;  53;  16;  50.
                                                      a) cu albastru, cifra unităţilor:  42 ;  75 ;  10 ;  56 .
                                                     •
                     c) numărul cu 8 mai mic decât   19 baschet, iar restul volei. Ce rol are acest organ?  4. Completează casetele cu numerele potrivite:
                                                                               • descrescător, numerele:  34;  82;  3;  60;  96;  38.
                                                      b) cu portocaliu, cifra zecilor:  38 ;  92 ;  60 ;  24 .
                                                     •
                    diferenţa numerelor pare.  Câţi copii au jucat volei? Numeşte şi alte or gane
                                                    majore şi spu ne care este   a) folosind doar adunarea:  b)    46  +  52         67  –  25
                                                                               2. Scrie „vecinii” numerelor:
                                                      2. Scrie:
                    4. Calculează şi compară rezultatele, folosind semnele <, >, = :   5.  Colorează căsuţele din imaginile care reprezintă surse de ener gie:      20       59
                                                    rolul lor. a) numerele impare cuprinse între 68 şi 84;
                                                      b) numerele pare cuprinse între 35 şi 52;
                                                     • Numerele din exte ri o rul
                     a) 63 – 44    91 – 33    b) 52 – 17    79 – 44  desenului  sunt  numere      43       =2   –
                                                      c) cel mai mare număr scris cu două cifre diferite.
                     c) 71 – 13    50 – 37    d) 33 – 18    85 – 68  .............,  iar cele din interior,       71       99
                                                    ............. .             10 1 11 12
                                                      3. Se dau numerele 75 şi 13.
                                                     • Scrie  numerele  care  se
                                                      • Află diferenţa numerelor.
                                                                               3. Află:
                    5. Matei a cules 6 mere.  6.  Doru are 72 de timbre: 35   rotunjesc la 50.  5. Rezolvă şi scrie în casete rezultatele corecte:
                                                      • Calculează suma lor.
                     Câte mere trebuie să mai cu-  sunt cu animale, 17 cu păsări,   • În desen, numerele  • numărul cu 24 mai mare decât suma „vecinilor” numărului 11;
                                                      • Cu cât este mai mare suma numerelor decât diferenţa lor?
                                                                                  b)
                                                                                               e)
                                                                                           d)
                                                                                      c)
                                                                                            78 –
                                                                                        29 –
                                                                                                56 –
                                                                                +13
                                                                                     –34
                    leagă pentru a avea în total 30?  iar restul cu maşini.  formate numai din zeci sunt:  a)  • numărul cu 17 mai mic decât diferenţa numerelor 99 şi 52.

                                Câte timbre cu maşini  are   ...........................................................  45  98  20  10  35
                                                      4. Completează casetele cu rezultatele corecte:
                                                                                             8
                                                                                         3
                                                                                   55
                                                                                                50
                                                                               12
                               Doru?                ...........................................................  4. Calculează şi completează căsuţele cu unul dintre semnele <, >, = :
                                                          +42  –25  69 –       66 a) 17 + 52    34 + 45  24  62 b) 98 – 76    69 – 47
                                                                                   37
                                                                                                 26
                                                         20   78       9       83  76        24  3
                                                         6
                                                              26
                                                    2. Ordonează numerele şi scrie în casete literele corespunzătoare:  c) 58 + 31   7  86 – 74
                                                                   40
                                                     a) crescător: 51  57  34
                                               MĂ JOC!  L  13  N  P 95  A  16  E  T  6. Calculează şi compară rezultatele, folosind unul dintre semnele
                                                                               5. Suma a trei numere este 48. Primul număr este 12, iar al doilea
                                                                             <, >, = :
                                                          63
                                                              34
                                                       42
                                               Laura are 75 de mărgele. Câte coliere formate din câte 47  90  81  nu măr 20.
                                                      5. Într-o cutie sunt 14 bile roşii şi cu 10 mai multe albastre.
                                                                               Care este al treilea număr?
                                              15 mărgele poate face ea?      a) 23 + 46   85 – 52 b) 97 – 84   66 – 41  c) 51 + 36   15 + 72
                                                      Câte bile sunt în total în cutie?
                                                        89
                               88                    b) descrescător:
                                                       I  E  A  L  N  A  M
                                                      62  36  98  41  79  53  57  d) 78 – 32   16 + 30 e) 49 – 12   25 + 14 f) 68 – 27   89 – 54
                                                                                    • Fluturii pot simţi gustul folosindu-şi
                                                                                    picioarele.
                                                                                    • Furnicile nu dorm ca oamenii. Ele se
                                                       • Alunele de pământ (arahidele) sunt legume, din aceeaşi
                                                     • Care este legătura dintre cele două cuvinte descoperite mai sus?  7. Micşorează numărul 89 cu „vecinul” mai mare al numărului 65.
                                                                                    odihnesc intrând într-un fel de hibernare.
                                                      familie cu mazărea şi fasolea.  Ce obții?  • Bufniţele sunt singurele păsări care pot
               Activități de recapitulare și          ofileşte; înfloreşte dacă are mult soare şi tulpina    8. Află numărul cu 38 mai mic decât cel mai mare număr natural
                                                       • Floarea nufărului rezistă 2-4 zile, apoi se
                                                                                    distinge culoarea albastră.
                                                                                    • O monedă este mai grea
             evaluare după fiecare unitate de         se îndoaie după ce floarea se ofileşte.  scris cu două cifre. decât pasărea colibri.
             învățare și la finalul manualului                114122                   115123
                               COMPETENŢE GENERALE ȘI COMPETENȚE SPECIFICE
           1. Utilizarea numerelor în calcule elementare       4. Generarea unor explicaţii simple prin folosirea
                                                            unor elemente de logică
        1.1. Scrierea, citirea și formarea numerelor până la 100
        1.2. Compararea numerelor în concentrul 0-100       4.1. Formularea rezultatelor unor observaţii, folosind câţiva
        1.3. Ordonarea numerelor în concentrul 0-100, folosind   termeni știinţifici, reprezentări prin desene și operatorii
           poziţionarea pe axa numerelor, estimări, aproximări   logici „și”, „sau”, „nu”
        1.4. Efectuarea de adunări  și scăderi, mental  și în scris, în   4.2. Identificarea unor consecinţe ale unor acţiuni, fenomene,
           concentrul 0-100, recurgând frecvent la numărare    procese simple
        1.5. Efectuarea de adunări repetate/scăderi repetate prin
           numărare și reprezentări obiectuale în concentrul 0-100   5. Rezolvarea de probleme, pornind de la sortarea şi
        1.6. Utilizarea unor denumiri  și simboluri matematice   reprezentarea unor date
           (termen, sumă, total, diferenţă, <, >, =, +,  – ) în rezolvarea   5.1. Sortarea și clasificarea unor date din mediul apropiat pe
           și/sau compunerea de probleme                       baza a două criterii
           2. Evidenţierea caracteristicilor geometrice ale unor  5.2. Rezolvarea de probleme simple în care intervin operaţii
        obiecte localizate în spaţiul înconjurător             de adunare sau scădere în concentrul 0-100, cu sprijin în
                                                               obiecte, imagini sau reprezentări schematice
        2.1. Orientarea  și mișcarea în spaţiu în raport cu repere/
           direcţii date, folosind sintagme de tipul: în, pe, deasupra,   6. Utilizarea unor etaloane convenţionale pentru
           dedesubt, lângă, în faţă, în spate, stânga, dreapta, orizontal,  măsurări şi estimări
           vertical, oblic, interior, exterior
        2.2. Recunoașterea unor figuri  și corpuri geometrice în   6.1. Utilizarea unor măsuri neconvenţionale pentru deter-
           mediul apropiat  și în reprezentări plane accesibile   minarea și compararea capacităţilor și a lungimilor
           (incluzând  desene,  reproduceri  de  artă,  reprezentări   6.2. Utilizarea unor unităţi de măsură pentru determinarea și
           schematice)                                         compararea duratelor unor activităţi cotidiene
                                                            6.3. Realizarea unor schimburi echivalente valoric, folosind
           3. Identificarea unor fenomene/relaţii/regularităţi/  reprezentări  convenţionale  standard  și  nonstandard  în
        structuri din mediul apropiat                          probleme-joc simple de tip venituri-cheltuieli, cu numere
        3.1. Rezolvarea de probleme prin observarea unor regularităţi   din concentrul 0-100
           din mediul apropiat                              6.4. Identificarea unităţilor de măsură uzuale pentru lungime,
        3.2. Manifestarea grijii pentru comportarea corectă în relaţie   capacitate (centimetrul, litrul)  și a unor instrumente
           cu mediul natural                                   adecvate
                                                          7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14