Page 110 - matematica_II
P. 110
CUVINTE-CHEIE 5 Bani: leul, euro. Monede şi bancnote.
l Sunet Intensitatea şi tăria sunetului
l Unde sonore EXPERIMENTUL 1
l Vibraţii
l Intensitate
l Tărie
l Monede
l Bancnote
Execută mişcările ilustrate şi răspunde următoarelor cerinţe:
l Euro a) Compară între ele sunetele auzite.
b) Ce organ al corpului ajută la perceperea sunetelor?
l Tăria sunetului este diferită în funcţie de materialul care îl pro-
duce şi distanţa dintre ureche şi sursă.
EXPERIMENTUL 2
ÎMI AMINTESC Execută şi tu:
l În excursie ai arun- 1) Leagă o sfoară de circa 7–8 m de un stâlp.
cat monede în fân- 2) Trage cu mâna celălalt capăt, până se întinde foarte bine.
tâni care înde plinesc 3) Scutură de 2–3 ori sfoara, cu pauze mici între mişcări.
dorinţe? l URMARE: Simţi cum sfoara îţi vibrează în mână.
l Ai aruncat o piatră
într-un lac? l EXPLICAŢIE: Undele create prin mişcarea sforii au ajuns la stâlp
l Ce mişcări s-au şi, de acolo, s-au întors spre mâna ta.
produs în apă, în fi- Cu cât vibraţiile aerului sunt mai puternice, cu atât undele sonore
ecare caz?
vor fi mai ample şi sunetele mai puternice.
1. Priveşte desenele de mai jos şi descrie sunetul produs în fiecare
caz:
MĂ JOC
Cel mai bun
imitator
l Întrece-te cu alţi
colegi în a imita su- 2. Spune două motive pentru care în „fântânile fermecate” se aruncă
nete din natură. monede, şi nu bancnote. Ce sunet auzi când arunci?
108

