Page 9 - matematica_II
P. 9
COMPETENȚE GENERALE ȘI COMPETENȚE SPECIFICE
1. Utilizarea numerelor în calcule elementare
1.1. Scrierea, citirea și formarea numerelor până la 1 000
1.2. Compararea numerelor în concentrul 0–1 000
1.3. Ordonarea numerelor în concentrul 0–1 000, folosind poziționarea pe axa numere-
lor, estimări, aproximări
1.4. Efectuarea de adunări și scăderi, mental și în scris, în concentrul 0–1 000, recurgând
la numărare și/sau grupare ori de câte ori este necesar
1.5. Efectuarea de înmulțiri și împărțiri în concentrul 0–1 000 prin adunări/scăderi re-
petate
1.6. Utilizarea unor denumiri și simboluri matematice (sumă, total, termenii unei sume,
diferență, rest, descăzut, scăzător, produs, factorii unui produs, cât, deîmpărțit, împărți-
tor, <, >, =, +, -, ·, :) în rezolvarea și/sau compunerea de probleme
2. Evidențierea caracteristicilor geometrice ale unor obiecte localizate în spațiul în-
conjurător
2.1. Localizarea unor obiecte prin stabilirea unor coordonate în raport cu un sistem de
referință dat, folosind sintagmele învățate
2.2. Evidențierea unor caracteristici simple specifice formelor geometrice plane și cor-
purilor geometrice identificate în diferite contexte
3. Identificarea unor fenomene/relații/regularități/structuri din mediul apropiat
3.1. Rezolvarea de probleme în cadrul unor investigații, prin observarea și generalizarea
unor modele sau regularități din mediul apropiat
3.2. Manifestarea grijii pentru comportarea corectă în relație cu mediul natural și social
4. Generarea unor explicații simple prin folosirea unor elemente de logică
4.1. Descrierea unui plan de lucru folosind câțiva termeni științifici, reprezentări prin
desene și operatorii logici „ și”, „sau”, „nu”
4.2. Formularea unor consecințe rezultate în urma observării unor relații, fenomene,
procese simple
5. Rezolvarea de probleme pornind de la sortarea și reprezentarea unor date
5.1. Sortarea, clasificarea și înregistrarea prin desene și tabele a unor date din mediul
cunoscut
5.2. Rezolvarea de probleme de tipul a ± b = x; a ± b ± c = x în concentrul 0–1 000;
a · b=x; a:b=x, în concentrul 0–100, cu sprijin în obiecte, imagini sau reprezentări sche-
matice
6. Utilizarea unor etaloane convenționale pentru măsurări și estimări
6.1. Utilizarea unor măsuri neconvenționale pentru determinarea și compararea maselor,
lungimilor și capacităților
6.2. Utilizarea unor unități de măsură pentru determinarea, compararea și ordonarea
duratelor unor evenimente variate
6.3. Realizarea unor schimburi echivalente valoric prin reprezentări convenționale stan-
dard și nonstandard și prin utilizarea banilor în probleme-joc simple de tip venituri-chel-
tuieli, cu numere din concentrul 0–1 000
6.4. Identificarea și utilizarea unităților de măsură uzuale pentru lungime, capacitate,
masă (metrul, centimetrul, litrul, mililitrul, kilogramul, gramul) și a unor instrumente
adecvate
7

