Page 112 - biologie_VI
P. 112

110     RELAȚII ÎNTRE FUNCȚIILE DE NUTRIȚIE    III



             PROIECT: Organismul uman, un sistem complex, inteligent


              Corpul uman este un sistem complex, inteligent, cu multiple posibilități de autoreglare.

                      Lucru în perechi

              Observă schema alăturată și discută
           cu colegul de bancă despre interacțiunile
           funcționale ale organismului.
                                                   Plămânii – „sistemele de
                                                     ventilație” care asigură
                      Lucru în echipă               oxigenarea organismului                          Inima – „ceasul” care

                                                    și eliminarea dioxidului                         măsoară fiecare clipă
                                                                                                     de viață a organismului,
                         PROIECT                             de carbon                               pompând mereu sânge,
                                                                                                     care ajunge la fiecare

           1. Organizarea grupelor și alegerea temei                                                 celulă
                       III.
              Clasa de elevi se împarte în 5 grupe,   Ficatul – „cămara” în care                     Splina – asigură
                                                     substanțele importante
                                                                                                     „reciclarea” unor

           4 grupe își aleg câte o temă fiecare, iar a   sunt bine ordonate și                       componente ale
                                                             gestionate
                                                                                                     globulelor roșii
           5-a grupă va realiza evaluarea.         Rinichii – „stațiile
              a. Corpul uman, ca un oraș – parale-  de epurare” ale sângelui
           lă între sistemele și funcțiile de nutriție,
                                                    Intestinul subțire – zona                        Stomacul – „mașina de
           normale și patologice ale corpului uman,  din care produșii fi nali ai                    tocat” alimente
           cu activitățile dintr-un oraș. Spre exem-  digestiei sunt transportați
                                                   spre locul de destinație

           plu, circulația sangvină poate fi compara-                                                Vezica urinară
                                                                                                     – „balonul” care
           tă cu circulația rutieră, sistemul excretor                                               asigură depozitarea și

           cu stațiile de epurare (filtrare) a apelor;                                               eliminarea unor compuși
                                                                                                     nefolositori
           situațiile de criză apărute într-un oraș ar  Rectul – „pompa de

           putea fi comparate cu dereglări ale unor   evacuare” a deșeurilor
                                                   rezultate din digestie
           sisteme și organe.
              b. O călătorie prin sistemul digestiv – se urmărește traseul alimentelor prin sistemul digestiv de la pă-
           trunderea în cavitatea bucală până la absorbția nutrimentelor, respectiv eliminarea deșeurilor; analiza unor
           comportamente alimentare și efectul lor asupra organismului (bulimia, anorexia, obezitatea etc.); dezbatere
           pe tema alimentației sănătoase, diferite tendințe în alimentația modernă etc.
              c. O călătorie prin sistemul respirator, respectiv d. O călătorie prin sistemul circulator – circulația
           gazelor respiratorii prin sistemul circulator, atât a gazelor respiratorii, cât și a unor gaze toxice (monoxidul
           de carbon); administrarea pe cale respiratorie a unor substanțe cu efect anestezic, modalitățile de acțiune ale


           acestora; acordarea primului ajutor în caz de stop cardiac, insuficiență respiratorie (asfixie prin înec) etc.

           2.  Modalități de exprimare: realizarea de machete, creații artistice: desene, afișe, eseuri, miniscenete, jocuri
             de rol, studii de caz.
           3. Evaluare – Turul galeriei: evaluare conform grilei de evaluare a proiectelor.

                                                                                             III. Criterii generale –
                    I. Evaluarea lucrării – 40 de puncte  II. Evaluarea prezentării – 40 de puncte
                                                                                                10 de puncte
           Impor-   Redactare Grad de  Aport   Structura- Stil de   Mijloace  Încadrare  Capacita-  Originalitate/  Impact

           tanță             dificultate personal  re logică   prezen- de pre-  în timp  tea de a   creativitate  asupra

           științifică                 la tema  a conținu- tare  zentare          răspunde               asistenței
           /practică                  abordată  tului                            la întrebări
              10 p.   10 p.     5 p.    10 p.     5 p.    25 p.    5 p.    5 p.     5 p.        5 p.       5. p.
                                                                                     Se acordă 10 puncte din oficiu.
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117