Page 112 - biologie_VI
P. 112
110 RELAȚII ÎNTRE FUNCȚIILE DE NUTRIȚIE III
PROIECT: Organismul uman, un sistem complex, inteligent
Corpul uman este un sistem complex, inteligent, cu multiple posibilități de autoreglare.
Lucru în perechi
Observă schema alăturată și discută
cu colegul de bancă despre interacțiunile
funcționale ale organismului.
Plămânii – „sistemele de
ventilație” care asigură
Lucru în echipă oxigenarea organismului Inima – „ceasul” care
și eliminarea dioxidului măsoară fiecare clipă
de viață a organismului,
PROIECT de carbon pompând mereu sânge,
care ajunge la fiecare
1. Organizarea grupelor și alegerea temei celulă
III.
Clasa de elevi se împarte în 5 grupe, Ficatul – „cămara” în care Splina – asigură
substanțele importante
„reciclarea” unor
4 grupe își aleg câte o temă fiecare, iar a sunt bine ordonate și componente ale
gestionate
globulelor roșii
5-a grupă va realiza evaluarea. Rinichii – „stațiile
a. Corpul uman, ca un oraș – parale- de epurare” ale sângelui
lă între sistemele și funcțiile de nutriție,
Intestinul subțire – zona Stomacul – „mașina de
normale și patologice ale corpului uman, din care produșii fi nali ai tocat” alimente
cu activitățile dintr-un oraș. Spre exem- digestiei sunt transportați
spre locul de destinație
plu, circulația sangvină poate fi compara- Vezica urinară
– „balonul” care
tă cu circulația rutieră, sistemul excretor asigură depozitarea și
cu stațiile de epurare (filtrare) a apelor; eliminarea unor compuși
nefolositori
situațiile de criză apărute într-un oraș ar Rectul – „pompa de
putea fi comparate cu dereglări ale unor evacuare” a deșeurilor
rezultate din digestie
sisteme și organe.
b. O călătorie prin sistemul digestiv – se urmărește traseul alimentelor prin sistemul digestiv de la pă-
trunderea în cavitatea bucală până la absorbția nutrimentelor, respectiv eliminarea deșeurilor; analiza unor
comportamente alimentare și efectul lor asupra organismului (bulimia, anorexia, obezitatea etc.); dezbatere
pe tema alimentației sănătoase, diferite tendințe în alimentația modernă etc.
c. O călătorie prin sistemul respirator, respectiv d. O călătorie prin sistemul circulator – circulația
gazelor respiratorii prin sistemul circulator, atât a gazelor respiratorii, cât și a unor gaze toxice (monoxidul
de carbon); administrarea pe cale respiratorie a unor substanțe cu efect anestezic, modalitățile de acțiune ale
acestora; acordarea primului ajutor în caz de stop cardiac, insuficiență respiratorie (asfixie prin înec) etc.
2. Modalități de exprimare: realizarea de machete, creații artistice: desene, afișe, eseuri, miniscenete, jocuri
de rol, studii de caz.
3. Evaluare – Turul galeriei: evaluare conform grilei de evaluare a proiectelor.
III. Criterii generale –
I. Evaluarea lucrării – 40 de puncte II. Evaluarea prezentării – 40 de puncte
10 de puncte
Impor- Redactare Grad de Aport Structura- Stil de Mijloace Încadrare Capacita- Originalitate/ Impact
tanță dificultate personal re logică prezen- de pre- în timp tea de a creativitate asupra
științifică la tema a conținu- tare zentare răspunde asistenței
/practică abordată tului la întrebări
10 p. 10 p. 5 p. 10 p. 5 p. 25 p. 5 p. 5 p. 5 p. 5 p. 5. p.
Se acordă 10 puncte din oficiu.

