Page 83 - biologie_VI
P. 83
II FUNCȚIILE DE NUTRIȚIE ÎN LUMEA VIE 81
Observă și descrie! Experiment
1. Precizează ce valori crezi că sunt măsurate în cele două imagini. 1. Stai relaxat în bancă și numără,
2. Ce reprezintă zvâcniturile care se simt în primul caz? Dar zgomote- timp de 30 s, bătăile inimii (pulsul), ca
le care se aud cu ajutorul stetoscopului? în imaginea din lecție. Apoi ieși pe cu-
loarul dintre bănci și efectuează 20 de
genuflexiuni. Numără din nou bătăile
inimii pentru 30 s. Notează cele două
valori în caiet. Ce ai observat? Explică!
2. Discută cu colegii tăi despre valo-
rile obținute de ei, apoi notați valorile
într-un tabel. Realizați împreună un mic
chestionar pentru a afla cât timp alo-
Pulsul arterial este perceput la comprimarea unei artere pe un plan cați zilnic exercițiilor fizice. Răspunsuri-
osos, fiind o vibrație a pereților arteriali provocată de variațiile ritmice le (timpul alocat) vor fi trecute în tabel
ale presiunii sângelui (ușor de simțit în zona antebrațului sau a tâmplei). și transpuse într-o diagramă. Găsește o
corelație între variația pulsului și acti-
Palparea pulsului informează asupra frecvenței și a ritmului cardiac. vitatea fizică.
Tensiunea arterială se măsoară cu ajutorul tensiometrului și repre-
zintă presiunea sub care circulă sângele în artere și care se transmite Studiu de caz
pereților acestora. Este corelată cu sistola și diastola, având două valori:
– tensiunea arterială maximă (sistolică), cu valori cuprinse între Hipertensiunea, boala tăcută
120 și 140 mm Hg (milimetri coloană de mercur); este presiunea în aortă Bunica Mariei ia în fiecare zi pastile
și în arterele mari, din timpul sistolei ventriculare; pentru hipertensiune arterială (HTA) și își
măsoară dimineață și seara tensiunea,
– tensiunea arterială minimă (diastolică), cu valori cuprinse între notând valorile într-un tabel. Medicul i-a
70 și 80 mm Hg; este presiunea din timpul diastolei ventriculare. explicat bunicii că în România peste 45%
Înregistrarea zgomotelor inimii, a pulsului și a tensiunii arteriale ofe- din populația adultă suferă de HTA.
ră informații despre starea de sănătate a inimii. Realizează o investigație în familia
ta, utilizând un chestionar simplu, cu
întrebări diverse (despre regimul ali-
mentar, dacă sunt fumători, consuma-
Reține! tori de cafea, de alcool, câte minute pe
Inima are o activitate ritmică regulată, numită ciclu cardiac. Acesta zi alocă mișcării, dacă au boli de inimă,
ce alte boli au), și roagă-i să completeze
reprezintă o succesiune de contracții (sistole) și relaxări (diastole) ale chestionarul, fără să se semneze, men-
miocardului. Sensul circulației sângelui este unic: atrii → ventricule ționând numai vârsta și sexul. Colectea-
→ artere → vene → atrii. ză datele într-un tabel, monitorizând
Presiunea cu care sângele circulă prin artere se mai numește ten- frecvența bolilor de inimă, pe sexe și pe
siune arterială, iar frecvența bătăilor inimii care au loc pe parcursul categorii de vârstă. Analizează datele și
formulează o concluzie despre frecven-
unui minut este reflectată de puls. ța bolilor de inimă și obiceiurile/com-
portamentele membrilor familiei.
Exerciții și aplicații practice
A. Alegere simplă
1. Din ventricule pleacă:
a. artere; b. vene; c. capilare; d. răspunsurile a, b și c.
2. Ciclul cardiac începe cu:
a. sistola atrială; b. diastola ventriculară; c. sistola ventriculară; d. diastola atrială.
3. Presiunea cu care sângele circulă în corp se numește:
a. puls arterial; b. tensiune arterială; c. debit cardiac; d. zgomot sistolic.
B. Calculează valoarea debitului cardiac pentru un adult, aflat în repaus, utilizând valorile din lecție.

