Page 87 - biologie_VI
P. 87
II FUNCȚIILE DE NUTRIȚIE ÎN LUMEA VIE 85
IV. Demonstrarea acidității (sol cu mulți ioni de hidrogen) sau alcalinității solului (bogat în săruri)
Mod de lucru
Materiale necesare
Pune mostra de sol în recipient (un vas) și toarnă oțetul alimentar obținut din vin.
recipient; Dacă nu se produce nicio reacție, amestecă o altă mostră de sol cu ½ ceașcă de apă
mostră de sol; distilată, până obții o pastă moale, în care adaugi ½ ceașcă de bicarbonat de sodiu.
o ceașcă de oțet;
apă distilată; Concluzii
bicarbonat de sodiu. l Dacă apar bule de aer la contactul cu oțetul, atunci solul are reacție alcalină (conține
multe săruri).
l Dacă apar bule de aer, atunci solul are reacție acidă (are mulți ioni de hidrogen).
V. Disecția inimii de mamifer
Mod de lucru
Lucrează în echipe formate din câte opt elevi.
Observă exteriorul inimii, unde, pe mijloc se vede un șanț care, în profunzime, separă
ventriculele; vei observa, de asemenea, vasele de sânge care ies din inimă (artere), dar
și pe cele care vin (vene), putând fi evidențiate mai ușor, prin ridicare cu ajutorul unui
Materiale necesare
o inimă (de porc, creion.
de vacă sau de oaie); Realizează incizia inimii de sus în jos, pe șanțul dintre ventricule. Trage ușor cele două
creioane; părți, astfel încât inima să se deschidă ca o carte.
Analizează elementele pe care le observi: diferența de grosime dintre pereții atriilor și
bisturiu; ai ventriculelor, valvele tricuspidă și bicuspidă, care separă atriile de ventricule, corzile
pensă; care trag de valve pentru a le deschide sau a le închide (folosește pensa pentru a le
tavă de disecție; putea observa).
mănuși.
Concluzii
l Inima este un organ musculos, tertracameral, perfect adaptat funcției de pompă pe
care o are (pereții ventriculelor sunt mai groși decât ai atriilor, în special ai ventriculului
stâng, care pompează sângele în tot corpul).
l Inima este adaptată și circulației sângelui în sens unic, prin existența valvelor
atrio-ventriculare care se deschid doar spre ventricule, ca și prin existența corzilor ten-
dinoase.
Itemi de evaluare a activității:
A. Identifică părțile componente ale sistemului circulator.
Imaginea alăturată reprezintă o inimă obținută la o imprimantă 3D. Pe baza ob-
servațiilor din timpul disecției și a informațiilor aflate în lecțiile precedente, reali-
zează o scurtă descriere a inimii, în care să numești toate componentele care pot
fi observate.
B. Spune-ți părerea! Care crezi că sunt pașii, din timpul disecției, corespunzători celor trei imagini? Ordonează imaginile,
cronologic, în funcție de etapele disecției.
1. 2. 3.

