Page 86 - biologie_VI
P. 86

84       FUNCȚIILE DE NUTRIȚIE ÎN LUMEA VIE    II



                                                   Experimente





                                       I. Evidențierea rolului rădăcinii în absorbția apei




                                                                         Mod de lucru
           Materiale necesare
                                            Așază planta cu rădăcină într-un vas cu apă, peste care adaugă o peliculă foarte fină

                                          de ulei.
             plantă cu rădăcină;         Marchează nivelul apei din vas (cu ajutorul unui marker).
             vas de sticlă;              După 2–3 zile marchează din nou nivelul apei și compară-l cu cel inițial.
             ulei.
                                                                           Concluzii
                                          l Vei observa o diferență între nivelul inițial al apei și cel actual, care demonstrează că

                                          apa a fost absorbită de către rădăcină (apa nu s-ar fi putut evapora din borcan, datorită
                                          stratului de ulei).




                                       II. Evidențierea zonei rădăcinii implicate în absorbția apei




                                                                         Mod de lucru
           Materiale necesare
             plăntuțe de                 Pune câte o plantă de fasole în fiecare eprubetă:

            fasole (rădăcina să           – E1 – rădăcina este complet în apă;
            aibă 4–5 cm);                 – E2 – rădăcina este complet în ulei;
             trei eprubete:              – E3 – doar zona perișorilor absorbanți se află în apă.

            E1 – cu apă;                  Observă plantele după 2–3 zile.                E1       E2        E3
            E2 – cu ulei;
            E3 – cu apă și ulei.                                           Concluzii
                                          l  Vei  observa  în  E1  și  E3  o  diferență  între  nivelul  inițial  al  apei  și  cel  actual,  care

                                          demonstrează că apa a fost absorbită de către rădăcină (în E3 apa nu s-ar fi putut eva-
                                          pora din borcan, datorită stratului de ulei).





                                       III. Evidențierea circulației apei prin corpul plantei



                                                                         Mod de lucru
           Materiale necesare

                                            Realizează o mică secțiune pe lungime, la baza tulpinii florii (garoafă, margaretă, narcisă
             flori de culoare albă;      sau crizantemă de culoare albă).

                                          Introdu tulpina într-un pahar cu apă în care ai adăugat colorant (20 picături).
             coloranți alimentari
            sau  cerneală  albastră/                                       Concluzii
            roșie.
                                          l După câteva ore, vei observa colorarea petalelor, ceea ce evidențiază circulația as-
                                          cendentă a apei colorate absorbite, asemănător sevei brute prin vasele lemnoase ale
                                          plantei.
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91