Page 79 - matematica_II
P. 79
Nicola a aşezat magneţi pe uşa frigiderului. AM ÎNVĂŢAT
l De ce nu cad magneţii de pe frigider? l Când un factor
l Ce se întâmpla dacă i-ar fi aşezat pe geam sau pe este 1, produsul
uşa dulapului? este egal cu celălalt
l Cum explici acest lucru? factor.
l La înmulţirea cu
10, produsul se ob-
EXPERIMENT exersează şi tu, având ca model imaginile de mai jos. ţine adăugând la
celălalt factor cifra 0
în dreap ta sa.
l Când un factor
este 0, produsul
este întotdeauna 0.
l Magnetul atrage
obiecte metalice.
l Magnetul are
7. a) Apropie magnetul cu partea albastră de cuie. Ce observi? două capete (poli).
b) Schimbă poziţia magnetului, apropiind partea roşie. Spune în l Între polii de ace-
ce direcţie se deplasează acum cuiele. laşi fel se ma nifestă
c) Procedează asemănător şi în a doua situaţie. Ce ai observat? o for ţă de respin-
8. l Aşază doi magneţi, ca în desenele de mai jos. gere; în tre polii di-
feriţi apare forţa de
N N N S atracţie.
l Magneţii pot avea
diferite forme şi mă-
S S S N rimi.
l Spune ce observi, în fiecare caz. AFLĂ MAI MULTE
l Prin încălzire,
9. Scoate agrafe de birou dintr-un pahar cu apă, fără să te uzi sau să mag neţii îşi pierd
verşi apa, folosind un magnet. Ce ai observat?
proprietăţile.
10. Aşază un magnet pe o sursă de căldură, apoi, ajutat de un adult,
încearcă să aduni acele împrăştiate pe o masă cu magnetul încălzit.
Ce observi?
PROIECT
11. Apropie magnetul de un ceas şi spune ce se întâmplă. l Realizează o plan şă
cu modele diferite
12. Înmulţeşte numerele 2, 3, 5, 6 şi 10 cu 0, 1 şi, respectiv, 10. de magneţi.
77

