Page 79 - matematica_II
P. 79

Nicola a aşezat magneţi pe uşa frigiderului.                                     AM ÎNVĂŢAT
        l De ce nu cad magneţii de pe frigider?                                          l Când un factor
        l Ce se întâmpla dacă i-ar fi aşezat pe geam sau pe                              este 1, produsul
        uşa dulapului?                                                                   este egal cu celălalt

        l Cum explici acest lucru?                                                       factor.
                                                                                         l La înmulţirea cu
                                                                                         10, produsul se ob-
          EXPERIMENT exersează şi tu, având ca model imaginile de mai jos.               ţine  adăugând  la
                                                                                         celălalt factor cifra 0
                                                                                         în dreap  ta sa.
                                                                                         l Când un factor
                                                                                         este 0, produsul
                                                                                         este întotdeauna 0.

                                                                                         l Magnetul  atrage
                                                                                         obiecte metalice.
                                                                                         l  Magnetul  are
        7. a) Apropie magnetul cu partea albastră de cuie. Ce observi?                   două capete (poli).
           b) Schimbă poziţia magnetului, apropiind partea roşie. Spune în               l Între polii de ace-
        ce direcţie se deplasează acum cuiele.                                           laşi fel se ma nifestă
           c) Procedează asemănător şi în a doua situaţie. Ce ai observat?               o for ţă de respin-


        8. l Aşază doi magneţi, ca în desenele de mai jos.                               gere;  în tre polii di-
                                                                                         feriţi apare forţa de
                     N           N                          N          S                 atracţie.
                                                                                         l Magneţii pot avea
                                                                                         diferite forme şi mă-
                     S            S                          S         N                 rimi.



           l Spune ce observi, în fiecare caz.                                           AFLĂ MAI MULTE

                                                                                         l  Prin  încălzire,
        9. Scoate agrafe de birou dintr-un pahar cu apă, fără să te uzi sau să           mag neţii  îşi  pierd
        verşi apa, folosind un magnet. Ce ai observat?
                                                                                         proprietăţile.
        10. Aşază un magnet pe o sursă de căldură, apoi, ajutat de un adult,

        încearcă să aduni acele împrăştiate pe o masă cu magnetul încălzit.
        Ce observi?
                                                                                         PROIECT
        11. Apropie magnetul de un ceas şi spune ce se întâmplă.                         l Realizează o plan şă
                                                                                         cu modele diferite
        12. Înmulţeşte numerele 2, 3, 5, 6 şi 10 cu 0, 1 şi, respectiv, 10.              de magneţi.



                                              77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84